0850 808 26 24
Konut
03.11.2025
İkametgâh Değişikliği Nasıl Yapılır? Gerekli Belgeler ve İşlemler

Adres değişikliği birçok kişinin hayatında birden fazla kez karşılaştığı bir durum olabilir. Kişiler bir evden diğerine taşındıktan sonra resmi kurumlara bildirim yapmak durumundadır. Böylece resmi süreçler dahilinde yetkili kurumlarda doğru bilgiler bulunabilir. İkametgâh değişikliğinin bildirilmesi yasal zorunluluk olmakla birlikte kamu hizmetlerinden eksiksiz faydalanmak için gereklidir.

İkametgâh Değişikliği Nedir?

İkametgâh, bir kişinin sürekli olarak yaşadığı yasal adresi gösterir. Türkiye Cumhuriyeti’nde herkesin bir yerleşim yeri yani ikametgâhı bulunur. İkamet adresine sahip olmak ve bu adresi nüfus kayıtlarında güncel tutmak zorunludur. İkametgâh taşıma, kişinin fiilen taşındığı yeni adresinin resmi kayıt sisteminde güncellenmesi işlemidir. Güncelleme yapılmazsa bazı durumlarda idari yaptırımlarla karşılaşmak mümkündür. 

İkametgâh Adresi Nasıl Değiştirilir?

İkametgâh değişikliğinde bulunacak vatandaşlar birkaç farklı yöntem ile adres bildirimi yapabilir. 

  • Nüfus Müdürlüklerine Bizzat Başvuru

İl veya ilçe nüfus müdürlüklerinden randevu alarak şahsen bildirimde bulunabilirsiniz. 

  • E Devlet İkametgâh Değiştirme

E Devletten ikametgâh değiştirme işlemi yapmak için sisteme giriş yaparak başlayabilirsiniz.

Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi (ADNKS) üzerinden online bildirimde bulunabilirsiniz. 

  • Yetkili Temsilci Aracılığıyla

İkametgâh değişikliği yapmak isteyen ancak belli sebeplerden müsait olamayan vatandaşlar vekaletname ile üçüncü bir kişi aracılığıyla adres değişikliğini bildirebilir. 

Aynı adreste birden fazla kişinin yaşadığı durumlar bulunur. Reşit olmayan kişilerin bildirimi aileleri üzerinden yapılır. Ancak aynı evde reşit olan birden fazla kişi bulunuyorsa her bireyin ayrı ayrı başvuru yapması gerekir. 

İkametgâh Değişikliği İçin Gerekli Belgeler

İkamet adresinizi değiştirmek oldukça kolay bir süreçtir. Başvuru yöntemine göre istenen belgeler değişiklik gösterir. Covid-19 pandemisinden sonra prosedürlerde bazı değişiklikler meydana gelmiştir. 

Eski dönemde ikametgâh değişikliği işlemi yüz yüze yapılmak durumundaydı. Covid-19 pandemisi boyunca resmi kurumlar fiziki işlem alamadığı için gerekli işlemler çevrimiçi yöntemlere entegre edilmiştir. Ancak pandeminin sonlanmasıyla birlikte düzenlemeye gidilmiştir. Güncel şartlarda aynı şehir içerisinde meydana gelen adres değişiklikleri online olarak bildirilebilir. Online bildirimler e-Devlet üzerinden gerçekleştirilir. Ancak şehirler arası taşınmalarda nüfus müdürlüğü üzerinden işlem yapılmalıdır. Farklı yöntemler için istenen belgeler aşağıdaki şekildedir. 

 

Başvuru Yolu

İkametgâh Nasıl Değişir, Gerekli Belgeler Nelerdir?

Nüfus Müdürlüğü

  • Kimlik belgesi

  • Taşınılan konuta ait kira kontratı veya tapu belgesi

  • Konut sahibi ile akrabalık yoksa onay belgesi

  • Konut sahibi veya kira kontratında belirtilen kişi ile gidilmesi durumunda onay belgesi gerekmez.

e-Devlet

  • Kimlik doğrulama

  • Sistemde kayıtlı güvenli doğrulama adımları

Vekalet Yoluyla

  • Noter onaylı, amaç bildiren vekaletname

  • Kimlik belgesi fotokopisi

 

Örnek: Eğer bir öğrenci ailesinin yanından ayrılıp kiralık bir eve taşınıyorsa, ikametgâh değişikliği için kira kontratını sunmak zorundadır. Yurtta kalan öğrenciler ikametgâhını taşımak için yurt müdürlüğünden belge talep edebilir. 

Adres Beyan Süresi ve Cezai İşlemler

İkametgâh değişikliği yapıldığında dikkat edilmesi gereken işlem süreleri bulunur. Resmi olarak taşındıktan sonra 20 iş günü içerisinde yeni adresin bildirilmesi gerekir. Belirtilen süre içerisinde bildirim yapılmaması durumunda idari cezalar uygulanabilir. 

Durum

Süre

Yaptırım

Adres değişikliği bildirimi

20 iş günü

İdari para cezası

Gerçeğe aykırı adres beyanı

Her zaman suçtur

Ceza soruşturması

Birden fazla adres beyanı

Denetim altına alınır

Sistemsel uyarı ve ceza

 

Gerçeğe aykırı adres beyanı ve yaşanmayan bir adres için bildirimde bulunmak resmi evrakta sahtecilik kapsamına girebilir. Resmi evrakta sahtecilik durumu bir suç olarak değerlendirilir ve soruşturma kapsamında birçok sonuç doğabilir. 

e-Devlet Üzerinden İkametgâh Değişikliği

e-Devlet üzerinden işlem yapmak birçok süreci pratik hâle getiren bir yöntemdir. Taşındıktan sonra ikametgâh adresini değiştirmek isteyen vatandaşlar aynı şehir içerisinde olduğu takdirde kolaylıkla değişiklik yapabilir. e-Devlet üzerinden ikametgâh değişikliği süreci aşağıdaki şekilde adım adım incelenebilir.

  1. turkiye.gov.tr adresine T.C. kimlik numarası ve parolanız ile giriş yaparak başlayabilirsiniz. 
  2. Arama kutusuna “Adres Değişikliği Bildirimi” hizmetini aratabilirsiniz. 
  3. Yeni taşındığınız adresi açık şekilde tüm detayları ile ilgili kutucuklara girebilirsiniz.
  4. Konutun size ait olup olmadığını tapu ve kira kontratını kanıt göstererek girebilirsiniz. 
  5. Aynı ev içerisinde yaşayan ancak aynı ailede olmayan kişiler ayrı ayrı işlem yapmalıdır. Ancak aynı aile içerisinde olanlar ikametgâh değişikliğini aynı işlem üzerinden gerçekleştirebilir. Diğer aile bireyleri varsa aynı anda onların da bilgilerini ekleyebilirsiniz.
  6. Onayla ve gönder butonuna tıklayarak işleminizi tamamlayabilirsiniz. 

e-Devlet üzerinden yapılan işlemler bazı durumlarda riskli bulunabilir. İkametgâh değişikliği işleminizin riskli bulunması durumunda Nüfus Müdürlüğüne yönlendirilebilirsiniz. Böyle bir durum gerçekleştiğinde kimlik belgeniz, tapu veya kira kontratınızla birlikte yüz yüze işlem yapabilirsiniz. 

Öğrenciler İçin İkametgâh Nasıl Değiştirilir?

Öğrenciler sıklıkla yurt veya kiralık ev gibi geçici yerleşimlerde ve konutlarda kalabilir. Dolayısıyla sık sık ikametgâh değişikliği yapmaları gerekebilir. Reşit olan öğrenciler ikametgâh bildirimini yaptığı takdirde bulundukları şehrin yerel seçimlerinde oy kullanma hakkına sahip olabilirler. Aksi takdirde resmi bazı süreçlerde aksaklıklar doğabilir. Öğrencilerden istenen belgeler aşağıdaki şekildedir.

  • Öğrenci belgesi
  • Kira kontratı veya yurt kabul belgesi
  • Kimlik belgesi

Taşındıktan Sonra Yapılması Gereken Diğer İşlemler

Adresinizi değiştirdiğinizde sıkça kullandığınız birçok işlemde de değişiklik yapılması gerekir. İkametgâh değişikliğiniz banka, belediye ve vergi dairesi gibi birçok resmi kuruma bildirilmelidir. Yeni adres bilginizi aşağıda örneklerini verdiğimiz çeşitli kurumlarla paylaşarak veya sistemde güncelleyerek işlemlerinizi rahatlıkla yürütmeye devam edebilirsiniz. 

  • SGK: Sosyal güvenlik işlemleri için
  • Belediye: İkamet edilen ilçeye göre
  • Okul: Çocuklar için okul kaydı güncellemesi
  • Vergi Dairesi: Gerekli durumlarda
  • Aile Hekimliği: Otomatik olarak ikametgâh değişikli yapılan bölgeye atanır
  • Bankalar: Gerekli durumlarda

Aile hekimi yeni adres bilgisiyle otomatik olarak güncellenir. Yeni bildirdiğiniz adrese yakın aile hekimliğinden hizmet almak sağlık sorunları meydana geldiğinde pratik olur. 

İkametgâh Değişikliğinde Nelere Dikkat Edilmelidir?

İkametgâh değişikliği yaparken dikkat edilmesi gereken bazı önemli noktalar vardır. Bu durumlara özen göstermek hem işlemlerin hızlı ve sorunsuz tamamlanmasını sağlar hem de yasal yaptırımlarla karşılaşmanızı önler. Aşağıda ikametgâh değişikliği sırasında dikkat etmeniz gereken bazı noktaları inceleyebilirsiniz. 

  1. Beyan Süresine Uyum
    1. Taşındıktan sonraki 20 iş günü içerisinde adres bildirimi yapılmalıdır. 
    2. Taşındığınız gün süreye dahildir. 
  2. Gerçeğe Aykırı Beyanda Bulunmaktan Kaçının
    1. Oturmadığınız bir adrese bildirimde bulunmak suç teşkil eder.
    2. Özellikle başkasının izni olmadan yapılan kayıtlar denetimle tespit edilir. 
    3. Gerçeğe aykırı beyanda bulunmak, idari para cezası ve adli işlemle sonuçlanabilir. 
  3. Belgelerinizi Eksiksiz Hazırlayın
    1. Tapu, kira kontratı veya kira sözleşmesi gibi belgeler ikametgâh değişikliği eksiksiz ve güncel olmalıdır. 
    2. Eğer konut size ait değilse ev sahibi veya kiracıdan yazılı onay talep edilebilir. Yazılı onay olmadan kişilerle birlikte müracaat edilebilir. 
    3. e-Devlet üzerinden yapılan ikametgâh değişikliği işlemlerinde de sistem gerekli görürse belge talep edebilir. 
  4. Adresin Uyuşmazlık Durumu
    1. Yeni taşınılan adresin Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi’nde tanımlı olması gerekir. 
    2. Bazı yeni binalar sistemde henüz görünmüyor olabilir. Sisteme görünmeyen adres için işlem yapacaksanız ikametgâh değişikliği yapmadan önce belediyeye başvurarak kayıt yaptırabilirsiniz.  

Bu adımlara dikkat ederek ikametgâh değişikliğinizi sorunsuz bir şekilde tamamlamak mümkün. Taşınma sonrası eviniz ve eşyalarınızın güvence altında olmasını sağlamak için Magdeburger Sigorta ile iletişime geçerek size uygun poliçeleri inceleyebilir ve güvenli bir şekilde yeni yaşamınıza başlayabilirsiniz.


BENZER YAZILAR

Tapu Devri Nasıl Yapılır, Ücreti Nedir?
Konut
24.10.2025

Tapu Devri Nasıl Yapılır, Ücreti Nedir?

Gayrimenkul alım-satım süreçlerinin en kritik adımı tapu devir işlemleri sürecidir. İşlemler, mülkiyet hakkının bir kişiden diğerine geçmesini resmi olarak onaylar niteliktedir. Tapu devir işlemleri, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü bünyesindeki müdürlükler üzerinden yetkili memurlarla yürütülür. 

Dünyanın En Büyük 10 Depremi
Konut
03.05.2023

Dünyanın En Büyük 10 Depremi

Dünyamızda meydana gelen doğal afetlerden biri de “Deprem” olarak biliniyor. Ülkemiz bulunduğu konum itibariyle deprem ülkeleri arasında yer alıyor. Ancak ülkemiz dışında da dünyanın pek çok farklı noktasında oldukça büyük depremler gerçekleşiyor. 

Artçı, Öncü ve Revize Deprem Nedir?
Konut
24.06.2025

Artçı, Öncü ve Revize Deprem Nedir?

Depremler, genellikle farklı aşamalarda kendini gösterir ve her bir aşama farklı şiddetlere, özelliklere ve etkilerde değişikliklere sahip olabilir. Bu aşamalar arasında, artçı depremler, öncü depremler ve revize depremler önemli bir yer tutar.

İskan Nedir?
Konut
23.06.2025

İskan Nedir?

İskan ne demek sorusunun cevabı, bir binanın tamamlanmış olduğunu belirtmenin yanında, aynı zamanda o yapının teknik, güvenlik ve hukuki açıdan uygunluğunu da garantiler. Bu belgeye sahip olmayan bir yapı, yasal olarak oturuma açılmamış kabul edilir.

Evim Depreme Dayanıklı Mı? Deprem Dayanıklılık Testi Nasıl Yapılır?
Konut
06.06.2025

Evim Depreme Dayanıklı Mı? Deprem Dayanıklılık Testi Nasıl Yapılır?

Depreme dayanıklılık testi, güvenli yaşam alanları oluşturmak adına temel bir uygulamadır. Depreme dayanıklılık testi sonuçları, hem bireysel yaşam güvenliğini hem de toplumsal riskleri azaltmak adına yol gösterici bir rol üstlenir. Teknik yeterliliğe sahip uzmanlar tarafından yapılan analizler, yapısal risklerin erken aşamada belirlenmesini sağlar. 

Acente Bul